Skoda Octavia IV generacji – cennik

Na początek pozwolę sobie przytoczyć słowa producenta ,,Aranżacja auta, poziom wykonania, jakość wykorzystanych materiałów czy zastosowanie najnowocześniejszych systemów asystujących pozycjonują pojazd wśród aut klasy premium”. Premiera Octavii odbyła się 11 listopada w Pradze ubiegłego roku. Czwarta generacja jest jeszcze większa i bardziej przestronna od poprzedniej wersji, mierzy w wersji Combi jak i Liftback 4,69 metra oraz 1,8 metra szerokości – sporo. Nowa Octavia dostępna będzie również z napędem hybrydowym typu plug-in oraz jako miękka hybryda (mHEV).

Skoda Octavia IV

To pierwszy kurczak, w którym zastosowano technologię zwaną ,,shift by wire” do sterowania skrzynią biegów DSG. Dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechaniczne ze skrzynią biegów, za to przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast lewarka DSG mamy mały przełącznik ,,kołyskowy’’ (cokolwiek to znaczy). Debiutuje również system unikania kolizji, który aktywnie zwiększa kąt skrętu w przypadku zagrożenia zderzeniem z dowolnym obiektem na drodze, czyt. samochodem, rowerem, ekomobilnym hulajnogarzem elektrycznym.

Najtańszej wersji Active nie bierzemy póki co pod uwagę, gdyż nie jest jeszcze dostępna, a poza tym pracuje pod maską litrowy pierniczek, który nie przystoi dla pojazdu klasy premium. Wersję Ambition w sedanie z 1,5-litrowym, 150-konnym silnikiem, manualną 6-biegową skrzynią otwiera kwota 94 750 polskich złotych. Czy to dużo? Zaraz się przekonamy, co kurczak oferuje w zamian.

Na początek pakiet premierowy za symboliczną złotówkę, czyli bezkluczykowy system obsługi samochodu, przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika, czujniki parkowania z tyłu oraz z przodu.

Elementy wyposażenia z kategorii bezpieczeństwo: poduszki (kierowcy, pasażera, boczne przednie, kurtyny powietrzne), wspomaganie ruszania pod wzniesienia, hamulec antykolizyjny, kontrola ciśnienia w oponach, kontrola odstępu z awaryjnym hamowaniem, asystent pasa ruchu, połączenia alarmowe (manualne bądź automatyczne).

Skoda Octavia IV

Za dobrą widoczność odpowiadają reflektory LED Basic (ubogie), tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami, przeciwmgłowe LED, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne.

Wyposażenie typu komfort: centralny zamek, szyby przednie i tylne w prądzie, cyfrowy zestaw wskaźników, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, tempomat, 8-głośników, Bluetooth, SmartLink.

Wyjeżdżamy z salonu na 17-calowych kapciach ze stopów lekkich z lakierem niemetalizowanym zwanym ,,Błękit Energy’’. Pierwszą paczkę osiągniemy w 8,2 sekundy, a gnać moglibyśmy, gdybyśmy mieli koguty na dachu, 230 kilometrów na godzinę. Spalanie według producenta w cyklu mieszanym wynosi 5,6-6,7 litra.

fot. Škoda

Mam mieszane uczucia co do ceny… Z jednej strony dostajemy kawał samochodu z niedużym silnikiem, który zapewne sprosta oczekiwaniom większości użytkowników, z drugiej strony nie oferuje wcale tak dużo, jak na kwotę przeszło sto tysięcy polskich złotych. Jednak jestem pewien, że będzie się świetnie sprzedał w Polsce, gdyż kult kury ma się dobrze i nie brakuje wiernych wyznawców.

Skala wąsa

Typowy Janusz. . Typowy Janusz 1
Twardziel. Hulk Hogan. Twardziel Hulk Hogan 1
Na co dzień miły i towarzyski. Michał Wołodyjowski. Na co dzień miły i towarzyski Michał Wołodyjowski 4
Showman, sam seks. Freddie Mercury. Showman, sam seks Freddie Mercury 4