Mercedes EQC 400 – kontrola środowiskowa 360 Tüv Süd

Producent ze Stuttgartu chce za 20 lat oferować flotę nowych aut osobowych neutralnych pod względem emisji CO2 w ramach wizji o nazwie ,,Ambicja 2039’’. Póki co jedyny elektryk od Benza, Mercedes EQC trafia na warsztat kontroli środowiskowej rzeczoznawcy Tüv Süd. Ów kontrola środowiskowa opiera się na bilansie ekologicznym, w którym bada się wpływ samochodu na środowisko przez cały cykl jego życia, począwszy od wydobycia surowców, przez produkcję i użytkowanie aż po ostateczną utylizację.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Kontrola środowiskowa Mercedesa EQC 400 na dystansie, przeciętnego cofania liczników importowanych samochodów do Polski, czyli dwustu tysięcy kilometrów. Cieszę się, że nie jest to zamiatane pod dywan ,,W porównywalnych warunkach produkcja pojazdu elektrycznego wiąże się z wytworzeniem większej ilości CO2 niż w przypadku pojazdu konwencjonalnego. Szczególnie dużej ilości energii wymaga bowiem produkcja ogniw akumulatorowych’’. Jakoś producenci nigdy o tym nie wspominają, a przecież mowa o pojazdach EKO przyjaznych dla środowiska. Plus dla Mercedesa. Kolejny plus bycia eko Mercedesa to fakt, że kupują energię z krajowych farm wiatrowych.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

W przypadku suszarek elektrycznych, około 51% emisji CO2 przypada na samą produkcję akumulatorów. Kolejne 49% przypada na fazę użytkową, ciekaw jestem jak dokładnie wygląda proces utylizacji na procenty. Bilans ekologiczny Mercedesa EQC 400 na dystansie 200 tysięcy kilometrów wygląda następująco, produkcja emituje 16,4 tony CO2, jeśli akumulatory ładowane są z typowego miksu energetycznego UE, podczas użytkowania dochodzi kolejne 16 ton CO2. W sumie wyemitowana ilość CO2 wynosi 32,4 tony. Przejechane dwieście tysięcy ,,Koniec cyklu życia’’, nie wiem jak należy to rozumieć. Patrząc na nasze elektrownie węglowe, ton emisji CO2 trzeba byłoby sporo dołożyć.

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Kontrola środowiskowa 360o  dotyczy nie tylko emisji CO2, eksperci biorą pod uwagę skład materiałów do budowy auta. Mercedes EQC ważący 2420 kilogramów składa się ze stali i żelaza (39%), stopów lekkich (23%), materiałów polimerowych, tj. tworzyw sztucznych (18%). Istotna jest również ilość materiałów pochodzących z recyklingu, dla przykładu tapicerka zwana ,,Response’’ wykonana jest z butelek PET, komora silnikowa wykonana jest  z surowców odnawialnych takich jak konopie, wełna i papier. W Mercedesie EQC z materiałów w 100% przyjaznych środowisku powstaje sto elementów np. kołki dociskowe, nakrętki, łączniki kablowe o łącznej masie 55,7 kilo – czy to dużo czy mało, sam nie wiem. Mercedes-Benz zapewnia, że 85% materiałów użytych do budowy samochodu nadaje się do recyklingu, pozostałe 15% nadaje się do spalenia w domowym piecu. Co zatem z akumulatorami, które zabijają dzieciństwa, marzenia co poniektórych aktywistów klimatycznych. Mercedes-Benz zdefiniował cztery etapy recyklingu akumulatorów:

  • Ponowne użycie: w tym przypadku ponowne przetwarzanie ogranicza się do czyszczenia i wymiany części o ograniczonym okresie użytkowania, np. bezpieczników (emisja CO2 – nieznana);
  • Naprawa: wymiana poszczególnych modułów (emisja CO2 – nieznana);
  • Reprodukcja: całkowite rozłożenie akumulatora na części składowe, wymiana zużytych komponentów (emisja CO2 – nieznana);
  • Odzysk materiałów: recykling i odzysk cennych materiałów (emisja CO2 – nieznana).
fot. Mercedes

Mercedes szacuje, że ekonomiczny cykl życia akumulatorów wynosi co najmniej 10 lat. Ów Mercedes EQC, o którym mowa legitymuje się mocą 408 koni elektrycznych, przyspieszeniem do paczki w 5,1 sekundy, prędkością maksymalną 180 kilometrów na godzinę i zasięgowi na poziomie 445 kilometrów. Naładujemy go wallboxem w 11 godzin, a ceny startują od 328 300 polskich złotych. Mój komentarz jako naczelnego Homo Primitivusa (czytaj naczelnego przeciwnika samochodów elektrycznych) – upłynie jeszcze dużo wody w rzece zanim będą ekologiczne i użyteczne. 

Skala wąsa

Typowy Janusz. . Typowy Janusz 0
Twardziel. Hulk Hogan. Twardziel Hulk Hogan 0
Na co dzień miły i towarzyski. Michał Wołodyjowski. Na co dzień miły i towarzyski Michał Wołodyjowski 0
Showman, sam seks. Freddie Mercury. Showman, sam seks Freddie Mercury 0