DS 9 – kolejny atak Francuzów na klasę premium

Nie chcę być złym prorokiem, ale nie wróżę sukcesu marce DS Automobiles. Owszem, kibicuję! Myślę jednak, że na DS-a zdecydować się może jedynie Emmanuel Macron ze swoją świtą, właściciele salonów Citroena i co stutysięczny klient, który nie siedział w jakimkolwiek „niemcu”.

DS 9

Mają w ofercie dwa SUV-y (czyli najchętniej kupowany typ auta), a przysięgam, że nigdy żadnego nie widziałem na drodze, poza demo carem z lokalnego salonu. Co czeka model DS 9? – myślę, że to samo co model C6, czyli znajdzie się kilku zapaleńców i wielkie francuskie plany podboju segmentu sedanów premium legną w gruzach.  

DS 9

Dwa słowa jeszcze tytułem wstępu a propos francuskiego know-how, spędziłem dobre pół godziny w DS 7 Crossback (nie prowadząc) i przyznaję bez bicia, że kabina zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Wnętrze śmierdziało pieniądzem, skomentowałbym je tak: niesztampowa, wyszukana elegancja. Wracamy do DS 9.

DS 9

Kreatywne technologie prawią ,,Arcydzieło wyrafinowana, cud technologii’’ – nadwozie w stylu fastback wygląda dobrze, mierzy 4,93 metra długości, 1,85 metra szerokości, a rozstaw osi wynosi 2,9 metra. Parametry wskazują, że mamy do czynienia z pełnoprawną limo. Sztab ludzi odpowiedzialny za DS 9 twierdzi, że wzorowano się na modelu DS 19 z 1955 roku, ja podobieństwa nie widzę, ponoć trzeba go szukać na zewnętrznych krawędziach dachu. No, ukłon w stronę klasyka, że klękajcie narody. Mamy wysuwane klamki m.in. tak jak w Range Roverze Velarze – może to ten cud technologii? (w żadnym Citroenie nie było takiego rozwiązania).

DS 9

Początkowo DS 9-tkę reprezentować będzie hybryda E-Tense, wypluwająca z turbodoładowanego PureTecha i suszarki solidne 250 koni pociągowych.  Napęd na przednią oś – myślę, że będą problemy z trakcją. Z dobrych wieści dedykowanych misiom polarnym, komarom, zielonym aktywistom możemy za pomocą suszarki wg cyklu WLTP pokonać do 40-50 kilometrów (akumulator 11,9 kWh). Mamy tryby 100% elektryczny, 100% benzynowy i w duecie. Silniczki sparowane mamy tylko z 8-biegowym autem. W trybie czysto elektrycznym mamy do dyspozycji 110 koni pociągowych i 320 niutonometrów, a gnać możemy do 135 kilometrów na godzinę. Na pokładzie mamy system odzyskiwania energii z hamowania.

Niebawem do hybrydy dołączy samotna benzyna PureTech o mocy 225 koni pociągowych, a także wersja z napędem na obie osie i mocą 360 koni pociągowych. Producent nie podaje, czy to hybryda, czy też nie.

DS 9

Kabina wygląda tak jak w DS 7 Crossback, czyli bardzo dobrze. Cała deska rozdzielcza obszyta jest skórą ,,perłowo przeszytą”, przełączniki inspirowane są kryształem, a zegarek B.R.M R 180 obraca się o 180 stopni. Podsufitka wykonana jest z Alcantary, tak jak osłony przeciwsłoneczne. DS 9 oferuje ponoć bardzo dużo miejsca na tylnej kanapie, mało tego, producent twierdzi, że jest tak wygodna jak przednie fotele. Ponadto tylna kanapa jest ogrzewana, chłodzona a nawet masowana (centralny podłokietnik robi za centrum sterowania tychże dobrodziejstw). Mamy jeszcze z dobrodziejstw porty USB, ale nie ma żadnego tabletu ani lodówki na szampana i deser z kasztanów. Duży minus!

DS 9

Wewnątrz panuje ,,nowa wizja komfortu akustycznego’’, a odpowiada za nią między innymi specjalna akustyczna folia, zgrzewana, a nawet klejona. Zwiększa wytrzymałość szyb, tłumi hałas i minimalizuje wibracje. Ulubionego radia Maryja posłuchamy z 14-głośników dostarczonych przez HiFi Focal Electra.

DS 9

Co jeszcze na pokładzie flagowej francuskiej limuzyny? Monitorowanie martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent parkowania, noktowizor do namierzania w nocy zwierząt, hulajnogarzy i pieszych (zasięg namierzania 100 metrów). Mamy również system monitorujący zmęczenie kierowcy, analizuje nasze mruganie, mimikę twarzy, ruchy głową i na tej podstawie podpowie nam kiedy powinniśmy zatrzymać się na kawę. W sumie to nic szczególnego, są jeszcze adaptacyjne światła, adaptacyjny tempomat, który działa do 180 kilometrów na godzinę, wykrywa linie ciągłe i przerywane, a i jeszcze nic nie warte otwieranie auta za pomocą komórki. Chyba jedyna rzecz, o której warto wspomnieć, to DS Active Scan Supension, czyli kamera oraz czujniki skanujące drogę, które dostosowują parametry resorowania każdego z kół, zapewniając pasażerom optymalny komfort.

DS 9
fot. DS Automobiles

Sprzedaż DS 9-tki ruszy w drugiej połowie 2020 roku. Składać limuzynę premium będą Chińczycy. Marka Citroen jest mi bardzo bliska, gdyż sporo czasu gościł w mym garażu model DS21 Pallas i spędziliśmy wiele wspólnych pięknych chwil. Chciałbym bardzo, aby marce DS udało powtórzyć się sukces, ale jakoś na daną chwilę nie mogę w to uwierzyć…

 DS 21 Pallas
fot. DS 21 Pallas

Skala wąsa

Typowy Janusz. . Typowy Janusz 0
Twardziel. Hulk Hogan. Twardziel Hulk Hogan 0
Na co dzień miły i towarzyski. Michał Wołodyjowski. Na co dzień miły i towarzyski Michał Wołodyjowski 5
Showman, sam seks. Freddie Mercury. Showman, sam seks Freddie Mercury 2